
Rojava’nın Haseke kentinde, yaklaşık 60 yıldır en temel insani haklarından mahrum bırakılan ve "mektum" (kayıtsız) olarak adlandırılan kimliksiz Kürtlerin Suriye vatandaşlığına geçişi için tarihi bir viraj dönüldü. Özel olarak kurulan komitelerin inceleme ve mülakatları kapsayan ikinci aşaması bugün resmen başladı.
Haseke Sivil İşler Müdürü Aziz Muheymid’in Rûdaw’a aktardığı bilgilere göre, teknik ve lojistik hazırlıkları tamamlanan merkezlerde parmak izi, fotoğraf ve veri kayıt işlemleri eş zamanlı yürütülüyor. Süreci yönetecek komitelerde ise bir danışman hakim ve sivil işler memurunun yanı sıra yerel toplumun hafızası konumundaki bir kanaat önderi (rûspî) yer alıyor. Komitedeki rûspîler, başvuru sahibinin o bölgeye ait olduğunu bizzat teyit ediyor.
60 Yıllık Hak Gaspı
Suriye’deki Kürtlerin "vatansız" bırakılma trajedisi, Şam yönetiminin 1962 yılında Haseke’de gerçekleştirdiği ayrımcı ve olağanüstü nüfus sayımına dayanıyor. Tek bir günde yaklaşık 200 bin Kürt vatandaşlıktan çıkarılarak "ecnebi" (yabancı) veya "mektum" (kayıtsız) olarak sınıflandırılmış; bu nüfus yarım asırdan fazla süre boyunca eğitim, mülkiyet, resmi istihdam ve seyahat gibi en temel haklardan mahrum bırakılmıştı. Başlayan mülakatlarla birlikte binlerce Kürt için yasal hakların iade edilmesi hedefleniyor.
Kaynak: Rûdaw

