
İngiltere merkezli gazete The Telegraph, ABD ile İran arasında yaşanan savaşın sonuçlarını değerlendirdiği analizinde, çatışmanın en büyük kazananının Türkiye olduğunu yazdı.
Sophia Yan imzalı analizde, uluslararası konjonktürün Erdoğan’a hem iç politikada hem de dış politikada önemli hareket alanı sağladığı savunuldu.
“İran savaşının gerçek galibi Erdoğan’dır” başlığıyla yayımlanan analizde, Batı’nın dikkatini İran’a yönelttiği süreçte Türkiye’nin bölgesel nüfuzunu artırdığı ve giderek “vazgeçilmez bir aktör” haline geldiği belirtildi.
Gazete, Ankara’nın hem İran hem de Batılı ülkelerle diplomatik kanallarını açık tutmayı başardığını belirterek, bunun Türkiye’nin bölgesel krizlerdeki arabuluculuk kapasitesini güçlendirdiğini kaydetti.
Analizde, Erdoğan’ın krizin askeri yöntemlerle değil, müzakereler yoluyla çözülmesi gerektiğini defalarca dile getirdiği hatırlatılarak, “Bu tutum Türkiye’nin potansiyel bir arabulucu olarak görülmesini sağladı ve jeopolitik ağırlığını artırdı” ifadelerine yer verildi.
The Telegraph, Orta Doğu’da ABD’nin etkisinin azalmasının yeni bir güç boşluğu yarattığını, Türkiye’nin ise bu boşluğu doldurmaya çalışan başlıca bölgesel aktörlerden biri olduğunu yazdı.
Analizde ayrıca Ankara’nın Kafkasya, Irak, Suriye, Doğu Akdeniz ve Basra Körfezi’nde etkisini artırmaya çalıştığı, kendisini Batı, Rusya ve İran arasında bağımsız bir güç merkezi olarak konumlandırdığı vurgulandı.
Gazete, “Türkiye bölgesel etkisini genişletiyor ve uluslararası gelişmelerdeki rolünü yükseltiyor. Bu nedenle giderek daha fazla analist, çatışmanın büyük kazananının Washington ya da Tahran değil, Ankara olduğuna inanıyor” değerlendirmesinde bulundu.

